26 دسامبر 2023 -یک بررسی سیستماتیک اخیر و متاآنالیز چند سطحی نشان داد کهتیرزپاتید، در تمام دوزهای تجویز شده، احتمالاً منجر به کاهش قابل توجه آلبومینوری می شود، در حالی که استفاده از آن بر کلیرانس کراتینین به عنوان معیار عملکرد کلیه خنثی است بنابراین تأثیر نامطلوبی ندارد. یافته های این مطالعه به صورت آنلاین در Diabetes, Obesity and Metabolism در 20 دسامبر 2023 منتشر شد.

محققان گزارش دادند که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، تیرزپاتید کاهش قابل توجه و وابسته به دوزی را در نسبت آلبومین به کراتینین ادرار ایجاد می کند . کاهش آلبومینوری در تمام دوزها (15، 10 و 5 میلی گرم) رخ داد و رابطه دوز-پاسخ را برجسته کرد. محققان یک اثر خنثی بر نرخ تخمینی فیلتراسیون گلومرولی(eGFR) را یافتند که نشان دهنده عدم تأثیر نامطلوب این دارو بر عملکرد کلیه است.

دکتر پاشالیس کاراکاسیس، و همکارانش از دانشگاه ارسطو تسالونیکی، و بیمارستان عمومی «هیپوکریشن»، در یونان، با هدف خلاصه کردن شواهد موجود از کارآزمایی‌های تصادفی‌ کنترل‌شده (RCTs) در رابطه با تأثیر تیرزپاتید بر عملکرد کلیوی و سطح آلبومینوری در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، این بررسی سیستماتیک را انجام دادند.

برای این منظور، محققان پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین را تا 20 اکتبر 2023 جستجو کردند. گردآوری شواهد با یک متاآنالیز سه سطحی با اثرات مختلط انجام شد. این تجزیه و تحلیل شامل 9533 شرکت کننده از هشت RCT بود.طبق ابزارCochrane Collaboration (RoB2)  همه  RCTها خطر سوگیری پایینی داشتند.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· استفاده از تیرزپاتید با کاهش قابل توجه نسبت آلبومین به کراتینین ادرار در مقایسه با گروه کنترل همراه بود[ MDیا میانگین تفاوت: 26.9-%؛ سطح شواهدمتوسط]. این اثر در میان شرکت‌کنندگانی با نسبت آلبومین به کراتینین ادراری مساوی یا بیش از30 میلی‌گرم بر گرم در ابتدای مطالعه، قابل توجه بود[ MDیا میانگین تفاوت: 41.42-%؛ سطح شواهد متوسط].

· بر اساس تجزیه و تحلیل زیر گروهی، اثر مقایسه ای تیرزپاتید در برابر دارونما و رژیم انسولین معنی دار بود، در حالی که تفاوتی در مقایسه با سماگلوتاید مشاهده نشد.

· اثر مفید تیرزپاتید بر سطوح آلبومینوری در تمام دوزهای مورد بررسی (5، 10 و 15 میلی‌گرم) معنی‌دار باقی ماند و رابطه دوز-پاسخ را نشان داد.

· یک اثر خنثی بر میزان فیلتراسیون گلومرولی تخمینی مشاهده شد[ MDیا میانگین تفاوت: 0.39 میلی لیتر بر دقیقه بر 1.73 مترمربع؛ سطح شواهدمتوسط].

محققان بر اساس این یافته ها نتیجه گیری کردند که "تیرزپاتید احتمالاً منجر به کاهش قابل توجه آلبومینوری در تمام دوزهای تجویز شده می شود، در حالی که استفاده از آن با یک اثر خنثی بر کلیرانس کراتینین به عنوان معیاری برای عملکرد کلیه همراه است."

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/tirzepatide-significantly-lowers-albuminuria-across-all-administered-doses-in-patients-with-type-2-diabetes-study-122105